Rozp.MEN w spr. programów wych. przedszkolnego
Treść
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia 6 stycznia 2009 r.
w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania
przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania
dopuszczenia
Na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego:
a) programy wychowania przedszkolnego dla przedszkola, w tym przedszkola
specjalnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz innych form
wychowania przedszkolnego,
b) programy nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół
specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
c) programy nauczania dla zawodów i programy nauczania dla profili kształcenia ogólnozawodowego dla szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) podręczniki przeznaczone do kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach orazw profilach kształcenia ogólnozawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,
e) podręczniki wspomagające edukację przeznaczone do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym i do kształcenia specjalnego;
2) warunki tworzenia przez nauczycieli własnych programów, o których mowa w pkt 1 lit. a-c;
3) szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów
i podręczników, o których mowa w pkt 1, oraz cofania dopuszczenia;
4) warunki, jakie muszą spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców, oraz
warunki i tryb skreślania z listy rzeczoznawców;
5) wysokość i tryb wnoszenia opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku
szkolnego programu lub podręcznika, o których mowa w pkt 1, a także warunki
wynagradzania rzeczoznawców.
2. Rozporządzenie nie dotyczy indywidualnych programów edukacyjnych dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, opracowywanych przez zespoły nauczycieli i specjalistów pracujących z tymi uczniami.
3. Dopuszczanie do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników dla
szkół artystycznych określają przepisy w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego
programów nauczania i podręczników dla szkół artystycznych.
§ 2. 1. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji
zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej
w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, lub zadań, które mogą być
realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
2. Program wychowania przedszkolnego zawiera:
1) szczegółowe cele edukacyjne;
2) tematykę materiału edukacyjnego;
3) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu;
4) w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali
program.
3. Program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego", stanowi opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.
4. Program nauczania ogólnego zawiera:
1) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania;
2) materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi,
uwzględniający treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia
ogólnego;
3) procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych;
4) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny, z uwzględnieniem
standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań
będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów;
5) omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta
koncepcja programu, relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia
ogólnego, a także ewentualnych specjalnych warunków dotyczących realizacji
programu;
6) w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali
program.
5. Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu
kształcenia ogólnozawodowego, zwany dalej „programem nauczania dla profilu", stanowi zbiór usystematyzowanych, celowych układów umiejętności i treści
nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo
w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego,
określonych odpowiednio w przepisach w sprawie podstaw programowych
kształcenia w zawodach oraz w przepisach w sprawie podstawy programowej
kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, wraz ze wskazówkami
dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych
ucznia.
6. Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu zawiera:
1) propozycje planu lub planów nauczania dla zawodu albo profilu kształcenia
ogólnozawodowego opracowane na podstawie ramowych planów nauczania,
określonych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach
publicznych;
2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków
tematycznych, modułów lub innych układów treści, obejmujące:
a) szczegółowe cele kształcenia określające wiedzę i umiejętności, które
powinny być opanowane przez ucznia,
b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany ze
szczegółowymi celami kształcenia,
c) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu,
d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia;
3) nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program.
7. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści
specjalizacji w zawodzie, jeżeli podstawa programowa kształcenia w zawodzie
przewiduje możliwość wprowadzenia specjalizacji.
8. Program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu:
1) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, w szczególności
uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej;
2) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami
międzynarodowymi;
3) nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach
edukacyjnych.
§ 3. 1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera
systematyczną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu
danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego, opisanych w szczególności jako przedmiot,
ścieżka edukacyjna, blok przedmiotowy lub moduł, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Podręcznik przeznaczony do kształcenia zintegrowanego (edukacji
wczesnoszkolnej) zawiera systematyczną prezentację wszystkich lub wybranych
treści nauczania, w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej,
przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
3. Podręcznik do nauczania historii i geografii przeznaczony dla mniejszości
narodowej lub etnicznej oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
zawiera systematyczną prezentację treści nauczania z zakresu danego przedmiotu,
wykraczających poza zakres określony w podstawie programowej kształcenia
ogólnego.
4. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:
1) jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym
i językowym, w szczególności:
a) uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
b) jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod
względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć,
nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,
c) zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do
przedstawianych treści nauczania,
d) ma logiczną i spójną konstrukcję;
2) zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do
liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na kształcenie
zintegrowane (edukację wczesnoszkolną) lub nauczanie danego przedmiotu;
3) zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów;
4) umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
5) w przypadku podręczników przeznaczonych dla szkół ponadgimnazjalnych -
określa zakres kształcenia: podstawowy lub rozszerzony;
6) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami
międzynarodowymi;
7) ma estetyczną szatę graficzną;
8) nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach
edukacyjnych.
5. Podręcznik do nauczania historii i geografii uwzględnia ponadto zalecenia dwustronnych komisji podręcznikowych oraz innych komisji i zespołów do spraw podręczników, działających na podstawie międzypaństwowych umów dotyczących współpracy w zakresie edukacji lub porozumień komitetów narodowych UNESCO.
6. Podręcznik do nauczania języka obcego nowożytnego jest ponadto
przeznaczony do realizacji określonego w podstawie programowej kształcenia
ogólnego poziomu zaawansowania znajomości języka obcego.
§ 4. 1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu
kształcenia ogólnozawodowego zawiera systematyczną prezentację wybranych,
powiązanych tematycznie, treści nauczania, zawartych w blokach programowych,
ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w blokach
tematycznych, ujętych w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia
ogólnozawodowego.
2. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu
kształcenia ogólnozawodowego spełnia warunki określone w § 3 ust. 4 pkt 1, 3 i 6-8,
a ponadto umożliwia uczniom nabycie umiejętności zawodowych, określonych w
podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo nabycie umiejętności
ogólnozawodowych, określonych w podstawie programowej kształcenia w profilu
kształcenia ogólnozawodowego.
§ 5. Podręcznik wspomagający edukację, zwany dalej „podręcznikiem
pomocniczym", spełnia warunki określone w § 3 ust. 4 pkt 1-3 i 6-8, a ponadto w
przypadku, gdy jest przeznaczony:
1) dla mniejszości narodowej lub etnicznej oraz społeczności posługującej się
językiem regionalnym - poszerza wiedzę z wybranego zakresu kształcenia, a w
przypadku podręcznika przeznaczonego dla mniejszości narodowej - spełnia
takŜe warunek określony w § 3 ust. 5;
2) do kształcenia specjalnego – jest przydatny do ćwiczenia określonych
umiejętności.
§ 6. 1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu wychowania
przedszkolnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii merytorycznodydaktycznych, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 1, zawierających szczegółową ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz spełnienia przez program warunków określonych w § 2 ust. 1, 2 i 8.
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców,
o których mowa w § 15 ust. 1, w tym:
1) jednej opinii merytorycznej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności
programu pod względem merytorycznym oraz szczegółową ocenę zgodności
materiału nauczania z zakresem treści nauczania wskazanych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego,
2) jednej opinii dydaktycznej, zawierającej szczegółową ocenę przydatności
metodycznej programu oraz szczegółową ocenę spójności programu z
zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej
kształcenia ogólnego, z tym że w przypadku programu nauczania ogólnego dla
szkoły specjalnej opinię tę sporządza rzeczoznawca spełniający warunki, o
których mowa w § 15 ust. 2 i 7
- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 3, 4 i 8.
3. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu nauczania dla zawodu, z zastrzeżeniem § 8, oraz programu nauczania dla profilu jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 3, zawierających szczegółową ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści nauczania wskazanych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego oraz spełnienia przez program warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 5-8.
§ 7. 1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika
przeznaczonego do kształcenia ogólnego - do jednego przedmiotu lub ścieżki edukacyjnej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, podręcznika przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie, z zastrzeżeniem § 8, albo w profilu kształcenia ogólnozawodowego oraz podręcznika pomocniczego jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa odpowiednio w § 15 ust. 3 i 5, w tym:
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę
poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym Ŝe w przypadku
podręcznika przeznaczonego do kształcenia specjalnego jedną opinię sporządza
rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 4, 6 i 7,
2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod
względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale
ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3 - 5.
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu przyroda jest uzyskanie pięciu pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:
1) czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu biologii,
geografii, fizyki i chemii, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod
względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym
ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika
przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza
rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 6 i 7,
2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod
względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale
ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.
3. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu historia i społeczeństwo jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu historii oraz
wiedzy o społeczeństwie, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod
względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym
ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika
przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza
rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 6 i 7,
2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod
względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale
ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika - z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.
4. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do bloku przedmiotowego jest uzyskanie pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:
1) po jednej opinii merytoryczno-dydaktycznej z zakresu każdego przedmiotu
wchodzącego w skład bloku przedmiotowego, zawierającej szczegółową ocenę
poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,
2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod
względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale
ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.
5. Warunek uzyskania opinii językowej nie dotyczy podręczników
przeznaczonych do nauczania języków obcych, które nie zawierają tekstów w języku polskim.
6. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego tłumaczenia na język obcy podręcznika wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego jest uzyskanie jednej pozytywnej opinii, sporządzonej przez rzeczoznawcę, o którym mowa w § 15 ust. 5, zawierającej szczegółową ocenę
poprawności pod względem językowym przekładu i jego zgodności z wydaniem
w języku polskim.
7. W przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia ogólnego, który
zawiera wybrane treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym
etapie edukacyjnym, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, opinia
merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika albo
podręczników, o której mowa w § 9 ust. 7, w szczególności rozkładu i uwzględnienia
pozostałych treści nauczania.
8. W przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego
(edukacji wczesnoszkolnej), który zawiera wybrane treści nauczania z zakresu
kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), opinia merytorycznodydaktyczna
zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika albo podręczników, o
której mowa w § 9 ust. 8, w szczególności rozkładu i uwzględnienia pozostałych
treści nauczania.
§ 8. Dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania oraz
podręczników dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez odpowiednio ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i ministra właściwego do spraw transportu, w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
§ 9. 1. Program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego,
program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu, zwane dalej
„programami”, oraz podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego, podręcznik
przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu kształcenia
ogólnozawodowego i podręcznik pomocniczy, zwane dalej „podręcznikami”,
dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, zwanych dalej „wnioskodawcą”.
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania
przedszkolnego określa w szczególności tytuł programu lub rodzaj zajęć
dodatkowych, jeŜeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (autorów)
programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego -
także rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego dzieci,
oraz zawiera informację o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.
3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego
określa w szczególności typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot
(w tym zakres kształcenia), blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych,
dla których program jest przeznaczony, autora (autorów) programu oraz zawiera
informację o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.
4. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania dla
zawodu albo programu nauczania dla profilu określa w szczególności nazwę zawodu
albo profilu kształcenia ogólnozawodowego, dla którego program jest przeznaczony,
typ szkoły (typy szkół), autora (autorów) programu oraz zawiera informację
o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika określa
w szczególności odpowiednio etap edukacyjny, zajęcia edukacyjne (w tym zakres
kształcenia), typ szkoły, nazwę zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego,
dla których podręcznik jest przeznaczony, autora (autorów) podręcznika, tytuł
podręcznika, a także rok wydania.
6. Do wniosków, o których mowa w ust. 2-5, dołącza się:
1) egzemplarz programu albo egzemplarz kompletnego opracowania podręcznika
zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki;
2) oświadczenie wnioskodawcy, że nie narusza on praw osób trzecich,
w szczególności praw autorskich;
3) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 27 ust. 2.
7. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 5, dotyczy podręcznika do
kształcenia ogólnego, który zawiera wybrane treści nauczania z zakresu danych
zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujęte w podstawie programowej
kształcenia ogólnego, do wniosku dołącza się również informację o koncepcji
podręcznika albo podręczników obejmujących pozostałe treści nauczania z zakresu
tych zajęć edukacyjnych na tym etapie edukacyjnym, w szczególności o rozkładzie
pozostałych treści nauczania.
8. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 5, dotyczy podręcznika
przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), który
zawiera wybrane treści nauczania z zakresu kształcenia zintegrowanego (edukacji
wczesnoszkolnej), do wniosku dołącza się również informację o koncepcji
podręcznika albo podręczników obejmujących pozostałe treści nauczania z danego
zakresu kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), w szczególności o
rozkładzie pozostałych treści nauczania.
9. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego nowego wydania podręcznika
wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,
zmienionego w części stanowiącej nie więcej niż 20% objętości, zawiera ponadto
szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian.
§ 10. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wskazuje
rzeczoznawców właściwych do sporządzenia opinii, o których mowa odpowiednio
w § 6 i 7, oraz informuje o tym wnioskodawcę.
2. Wnioskodawca przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców
egzemplarz programu albo egzemplarz kompletnego opracowania podręcznika
zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki.
3. W przypadku gdy podręcznik do kształcenia ogólnego zawiera wybrane treści
nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym,
ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, wnioskodawca przekazuje
ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii
merytoryczno-dydaktycznej, informację o koncepcji podręcznika albo podręczników,
o której mowa w § 9 ust. 7, a w przypadku gdy podręcznik lub podręczniki
obejmujące wybrane treści nauczania zostały już dopuszczone do użytku szkolnego
– egzemplarz tych podręczników.
4. W przypadku gdy podręcznik do kształcenia zintegrowanego (edukacji
wczesnoszkolnej) zawiera wybrane treści nauczania z zakresu kształcenia
zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), wnioskodawca przekazuje ponadto
każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii merytorycznodydaktycznej, informację o koncepcji podręcznika albo podręczników, o której mowa w § 9 ust. 8, a w przypadku gdy podręcznik lub podręczniki obejmujące wybrane treści nauczania zostały już dopuszczone do użytku szkolnego – egzemplarz tych podręczników.
5. Rzeczoznawca sporządza opinię dotyczącą:
1) programu - w terminie 21 dni,
2) podręcznika - w terminie 30 dni
- od dnia, w którym otrzymał egzemplarz programu lub podręcznika.
6. Rzeczoznawca stwierdza w opinii, czy program lub podręcznik spełnia
warunki określone odpowiednio w § 2 - 5 oraz wskazuje w opinii wszystkie
uchybienia programu lub podręcznika i konieczne do wprowadzenia poprawki.
§ 11. 1. Opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo
negatywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika albo stwierdzeniem
o pozytywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika pod warunkiem dokonania
wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 12.
2. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem
o pozytywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika pod warunkiem dokonania
wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca, po przedstawieniu mu
poprawionego egzemplarza programu lub podręcznika, sporządza opinię końcową,
stwierdzającą dokonanie wskazanych przez niego poprawek.
3. Rzeczoznawca sporządza opinię końcową dotyczącą:
1) programu - w terminie 7 dni,
2) podręcznika - w terminie 14 dni
- od dnia, w którym otrzymał poprawiony egzemplarz programu lub podręcznika.
4. Opinię o programie lub podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania oraz
wnioskodawcy.
§ 12. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zwrócić się do
rzeczoznawcy właściwego ze względu na rodzaj programu lub podręcznika,
o którym mowa odpowiednio w § 15 ust. 1, 3, 5 i 7, o sporządzenie dodatkowej opinii,
w szczególności gdy w stosunku do programu lub podręcznika wydano:
1) opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami;
2) negatywną opinię - w przypadku gdy warunkiem dopuszczenia do użytku
szkolnego jest uzyskanie jednej opinii w danym zakresie.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje rzeczoznawcy
opinie, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lub 2.
3. Dodatkowa opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym
albo negatywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika. Przepis § 10 ust. 5
stosuje się odpowiednio.
§ 13. 1. Rzeczoznawca nie może opiniować programu i podręcznika, jeżeli:
1) jest autorem lub współautorem programu lub podręcznika, który jest przeznaczony
dla tych samych zajęć edukacyjnych na tym samym etapie edukacyjnym;
2) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym wnioskodawcy;
3) pozostaje z wnioskodawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to
budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2. Przed sporządzeniem opinii o programie lub podręczniku, rzeczoznawca
składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania oświadczenie, Ŝe nie
zachodzą przesłanki, o których mowa w ust. 1.
§ 14. 1. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy jest uzależniona od:
1) rodzaju opiniowanego programu lub podręcznika;
2) etapu edukacyjnego, dla którego jest przeznaczony program lub podręcznik;
3) rodzaju i zakresu opinii;
4) objętości opiniowanego programu lub podręcznika.
2. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy ustala minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania.
§ 15. 1. Opinie dotyczące programów wychowania przedszkolnego i programów
nauczania ogólnego sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw
programów wychowania przedszkolnego albo listę rzeczoznawców do spraw
programów nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.
2. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 1, mogą być wpisane osoby
posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,
doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej oraz opinię
zawierającą rekomendację instytucji naukowej, stowarzyszenia naukowego lub
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z zastrzeżeniem ust. 8.
3. Opinie dotyczące programów nauczania dla zawodów albo programów
nauczania dla profili oraz opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do
kształcenia w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego
sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw programów nauczania
dla zawodów i profili kształcenia ogólnozawodowego oraz podręczników
przeznaczonych do kształcenia w zawodach i w profilach kształcenia
ogólnozawodowego.
4. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 3, mogą być wpisane osoby
posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,
doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej lub w pracy w danym
zawodzie oraz opinię zawierającą rekomendację szkoły wyższej, instytucji naukowej,
stowarzyszenia zawodowego, samorządu gospodarczego, innych organizacji
gospodarczych, kuratora oświaty, ministra właściwego dla zawodu lub ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, z zastrzeżeniem ust. 8.
5. Opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego
i podręczników pomocniczych sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną
przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do
spraw podręczników, w tym podręczników pomocniczych, przeznaczonych do
kształcenia ogólnego.
6. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 5, mogą być wpisane osoby
posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,
doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej oraz opinię
zawierającą rekomendację stowarzyszenia naukowego, jednostki badawczorozwojowej, placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii
Umiejętności, szkoły wyższej, nauczycielskiego kolegium języków obcych lub
komitetu głównego olimpiady przedmiotowej, z zastrzeżeniem ust. 8.
7. Rzeczoznawca do spraw programów dla szkół specjalnych oraz podręczników
przeznaczonych do kształcenia specjalnego posiada wykształcenie wyższe
magisterskie w zakresie specjalności odpowiedniej dla danej niepełnosprawności lub
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej.
8. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba, która:
1) była ukarana karą dyscyplinarną;
2) była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo albo
umyślnie popełnione przestępstwo skarbowe.
9. Listy rzeczoznawców są podawane do publicznej wiadomości na stronie
internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania.
§ 16. 1. Osoba ubiegająca się o wpisanie na listę rzeczoznawców składa do
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wniosek o wpisanie na
odpowiednią listę rzeczoznawców.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;
2) opinię, o której mowa odpowiednio w § 15 ust. 2, 4 i 6;
3) informację o posiadanym odpowiednio doświadczeniu i osiągnięciach w pracy
naukowej, dydaktycznej lub w pracy w danym zawodzie;
4) oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był ukarany karą dyscyplinarną;
5) oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był skazany prawomocnym wyrokiem za
umyślnie popełnione przestępstwo albo umyślnie popełnione przestępstwo
skarbowe.
§ 17. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla rzeczoznawcę
z listy rzeczoznawców:
1) na wniosek rzeczoznawcy;
2) w przypadku ukarania rzeczoznawcy karą dyscyplinarną albo skazania
rzeczoznawcy prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo albo
umyślnie popełnione przestępstwo skarbowe.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może skreślić
rzeczoznawcę z listy rzeczoznawców, jeżeli:
1) rzeczoznawca trzykrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii;
2) rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, przekroczył termin wyznaczony na
sporządzenie opinii;
3) opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest niezgodna z wymaganiami
określonymi w rozporządzeniu.
§ 18. 1. Programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku
szkolnego są wpisywane do wykazu programów wychowania przedszkolnego, ze
wskazaniem:
1) autora (autorów) programu, tytułu programu, a w przypadku publikacji programu -
także wydawcy;
2) rodzaju zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, a w
przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaju
niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego dzieci;
3) numeru dopuszczenia.
2. Programy nauczania ogólnego dopuszczone do użytku szkolnego są
wpisywane do wykazu programów nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu
kształcenia ogólnego, ze wskazaniem:
1) autora (autorów) programu, tytułu programu, a w przypadku publikacji programu -
takŜe wydawcy;
2) typu szkoły, etapu edukacyjnego oraz rodzaju zajęć edukacyjnych, dla których
program jest przeznaczony;
3) numeru dopuszczenia.
3. Programy nauczania dla zawodów oraz programy nauczania dla profili
dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do wykazu programów nauczania
dla zawodów albo do wykazu programów nauczania dla profili kształcenia
ogólnozawodowego, ze wskazaniem:
1) nazwy zawodu i jego symbolu cyfrowego albo nazwy profilu kształcenia
ogólnozawodowego;
2) wydawcy - w przypadku publikacji programu;
3) numeru dopuszczenia.
4. Wykazy są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 19. 1. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do
wykazu:
1) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego;
2) podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach;
3) podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia
ogólnozawodowego;
4) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości
narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
5) podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego;
6) podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla
mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem
regionalnym;
7) podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego.
2. Wykazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-7, sporządza się odrębnie dla
dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników uwzględniających podstawę
programową kształcenia ogólnego, określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z
2009 r. Nr…, poz…), oraz dla dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników
uwzględniających dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego.
3. Wykazy są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 20. 1. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19
ust. 1 pkt 1, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do
użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia
ogólnego
do nauczania .........
na poziomie ..........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
2. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1
pkt 2, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku
szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do
wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach
do nauczania .........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia ..........".
3. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1
pkt 3, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku
szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do
wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia
ogólnozawodowego
do nauczania .........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
4. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1
pkt 4, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do uŜytku
szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla
mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem
regionalnym
do nauczania .........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
5. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1
pkt 5, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do uŜytku
szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego
do nauczania .........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
6. Wydawca podręcznika pomocniczego wpisanego do wykazu, o którym mowa
w § 19 ust. 1 pkt 6, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony
do uŜytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania i wpisany do wykazu podręczników pomocniczych przeznaczonych do
kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności
posługującej się językiem regionalnym
do nauczania .........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
7. Wydawca podręcznika pomocniczego wpisanego do wykazu, o którym mowa
w § 19 ust. 1 pkt 7, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony
do uŜytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania i wpisany do wykazu podręczników pomocniczych przeznaczonych do
kształcenia specjalnego
do nauczania ..........
na poziomie .........
na podstawie opinii rzeczoznawców: .........
Rok dopuszczenia .........".
§ 21. Dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika dotyczy danego wydania
oraz kolejnych niezmienionych wydań, z zastrzeżeniem § 22.
§ 22. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego przeznaczone do
kształcenia w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego mogą być
aktualizowane w kolejnych wydaniach, jeżeli aktualizacja jest konieczna ze względu
na postęp techniczno-technologiczny.
§ 23. Wnioskodawca przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i
wychowania jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu.
§ 24. 1. Cofnięcie dopuszczenia do użytku szkolnego programu lub podręcznika
może nastąpić w przypadkach określonych w art. 22a ust. 7 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. W przypadku utraty aktualności lub przydatności dydaktycznej programu lub
podręcznika cofnięcie dopuszczenia do użytku szkolnego następuje na podstawie
dwóch opinii rzeczoznawców, właściwych ze względu na rodzaj programu lub
podręcznika, o których mowa odpowiednio w § 15 ust. 1, 3 i 5, zawierających
szczegółową ocenę przyczyn, dla których program lub podręcznik utracił aktualność
lub przydatność dydaktyczną.
3. W przypadku cofnięcia dopuszczenia do użytku szkolnego na wniosek
podmiotu posiadającego tytuł prawny do programu lub podręcznika, wniosek ten
powinien zawierać oświadczenie tego podmiotu o prawach do danego programu lub
podręcznika, ze wskazaniem jego autora (autorów), tytułu programu lub podręcznika
i numeru dopuszczenia.
4. Rzeczoznawców, o których mowa w ust. 2, wskazuje minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania.
5. W przypadku cofnięcia dopuszczenia do użytku szkolnego, minister właściwy
do spraw oświaty i wychowania skreśla program lub podręcznik z wykazów,
o których mowa odpowiednio w § 18 i 19.
6. Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania o wyczerpaniu nakładu podręcznika,
w przypadku gdy nie przewiduje on wznowienia wydania.
§ 25. 1. Własny program wychowania przedszkolnego, program nauczania
ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu
nauczyciele mogą opracować samodzielnie lub z wykorzystaniem programów
wpisanych do wykazów, o których mowa odpowiednio w § 18.
2. Program wychowania przedszkolnego opracowany przez nauczyciela
powinien uzyskać pozytywną opinię nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
3. Program nauczania ogólnego opracowany przez nauczyciela powinien
uzyskać pozytywną opinię nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
posiadającego wykształcenie wyższe w zakresie zgodnym z zakresem treści
nauczania, które program obejmuje.
4. Program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu
opracowany przez nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty,
a w przypadku programów nauczania dla zawodów podstawowych dla żeglugi
morskiej i śródlądowej - także pozytywną opinię odpowiednio ministra właściwego do
spraw gospodarki morskiej i ministra właściwego do spraw transportu, o której mowa
w § 8. Program nauczania wybranej specjalizacji w zawodzie opracowany przez
nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię szkolnego zespołu przedmiotowego
właściwego dla danego zawodu.
§ 26. Programy nauczania dla zawodów oraz programy nauczania dla profili
mogą być aktualizowane przez nauczycieli w celu uwzględnienia zmian wynikających
z postępu techniczno-technologicznego, jeżeli aktualizacja nie zmieni celów
kształcenia wskazanych w programach nauczania poszczególnych przedmiotów
zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści.
§ 27. 1. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego
programu lub podręcznika wnosi opłatę na rachunek wskazany przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) w przypadku programu - 800 zł;
2) w przypadku podręcznika - 4.800 zł, z zastrzeżeniem pkt 3-5;
3) w przypadku podręcznika przeznaczonego do nauczania języka obcego
niezawierającego tekstów w języku polskim - 3.600 zł;
4) w przypadku podręcznika stanowiącego tłumaczenie na język obcy podręcznika
wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego - 1.600 zł;
5) w przypadku nowego wydania podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego,
zmienionego w części stanowiącej nie więcej niż 20 % objętości - 3.000 zł.
§ 28. W szkole mogą być stosowane podręczniki niewpisane do wykazu
podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach albo wykazu
podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia
ogólnozawodowego, jeżeli w wykazie brak jest podręcznika do nauczania danego
zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego.
§ 29. Programy i podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego na podstawie
dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi do odpowiednich wykazów,
o których mowa w § 18 i 19.
§ 30. Rzeczoznawcy wpisani na listy rzeczoznawców na podstawie
dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi na odpowiednie listy,
o których mowa w § 15 ust. 1, 3 i 5, z wyjątkiem rzeczoznawców w zakresie
podręczników pomocniczych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego dzieci
sześcioletnich.
§ 31. 1. Do wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego programów
i podręczników, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe przepisy.
2. Do wniosków o wpisanie na listę rzeczoznawców, złożonych i
nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje
się dotychczasowe przepisy.
§ 32. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów
wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania
dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220).
23
§ 33. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
____________________________________________________________________________
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na
podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz.
2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131,
poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i
Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818,
Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216,
poz.1370 i Nr 235, poz. 1618.
MINISTER
EDUKACJI NARODOWEJ
- Katarzyna Hall