Przejdź do treści
1. Strona główna
Przejdź do stopki

Rozp.MEN w spr. programów wych. przedszkolnego

Treść


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia 6 stycznia 2009 r.

w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania

przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania

dopuszczenia

 

Na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie

oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co

następuje:

 

§ 1. 1. Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego:

a) programy wychowania przedszkolnego dla przedszkola, w tym przedszkola

specjalnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz innych form

wychowania przedszkolnego,

b) programy nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół

specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,

c) programy nauczania dla zawodów i programy nauczania dla profili kształcenia ogólnozawodowego dla szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) podręczniki przeznaczone do kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach orazw profilach kształcenia ogólnozawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,

e) podręczniki wspomagające edukację przeznaczone do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym i do kształcenia specjalnego;

2) warunki tworzenia przez nauczycieli własnych programów, o których mowa w pkt 1 lit. a-c;

3) szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów

i podręczników, o których mowa w pkt 1, oraz cofania dopuszczenia;

4) warunki, jakie muszą spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców, oraz

warunki i tryb skreślania z listy rzeczoznawców;

5) wysokość i tryb wnoszenia opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku

szkolnego programu lub podręcznika, o których mowa w pkt 1, a także warunki

wynagradzania rzeczoznawców.

2. Rozporządzenie nie dotyczy indywidualnych programów edukacyjnych dla

uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, opracowywanych przez zespoły nauczycieli i specjalistów pracujących z tymi uczniami.

3. Dopuszczanie do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników dla

szkół artystycznych określają przepisy w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego

programów nauczania i podręczników dla szkół artystycznych.

§ 2. 1. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji

zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej

w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz

kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, lub zadań, które mogą być

realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach w sprawie

ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

2. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

1) szczegółowe cele edukacyjne;

2) tematykę materiału edukacyjnego;

3) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu;

4) w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali

program.

3. Program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego", stanowi opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 

         Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.

4. Program nauczania ogólnego zawiera:

1) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania;

2) materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi,

uwzględniający treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia

ogólnego;

3) procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych;

4) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny, z uwzględnieniem

standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów

i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań

będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów;

5) omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta

koncepcja programu, relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia

ogólnego, a także ewentualnych specjalnych warunków dotyczących realizacji

programu;

6) w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali

program.

5. Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu

kształcenia ogólnozawodowego, zwany dalej „programem nauczania dla profilu", stanowi zbiór usystematyzowanych, celowych układów umiejętności i treści

nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo

w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego,

określonych odpowiednio w przepisach w sprawie podstaw programowych

kształcenia w zawodach oraz w przepisach w sprawie podstawy programowej

kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, wraz ze wskazówkami

dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych

ucznia.

6. Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu zawiera:

1) propozycje planu lub planów nauczania dla zawodu albo profilu kształcenia

ogólnozawodowego opracowane na podstawie ramowych planów nauczania,

określonych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach

publicznych;

2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków

tematycznych, modułów lub innych układów treści, obejmujące:

a) szczegółowe cele kształcenia określające wiedzę i umiejętności, które

powinny być opanowane przez ucznia,

b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany ze

szczegółowymi celami kształcenia,

c) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu,

d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia;

3) nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program.

7. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści

specjalizacji w zawodzie, jeżeli podstawa programowa kształcenia w zawodzie

przewiduje możliwość wprowadzenia specjalizacji.

8. Program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu:

1) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, w szczególności

uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej;

2) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami

międzynarodowymi;

3) nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach

edukacyjnych.

§ 3. 1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera

systematyczną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu

danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie

programowej kształcenia ogólnego, opisanych w szczególności jako przedmiot,

ścieżka edukacyjna, blok przedmiotowy lub moduł, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Podręcznik przeznaczony do kształcenia zintegrowanego (edukacji

wczesnoszkolnej) zawiera systematyczną prezentację wszystkich lub wybranych

treści nauczania, w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej,

przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

3. Podręcznik do nauczania historii i geografii przeznaczony dla mniejszości

narodowej lub etnicznej oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

zawiera systematyczną prezentację treści nauczania z zakresu danego przedmiotu,

wykraczających poza zakres określony w podstawie programowej kształcenia

ogólnego.

4. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:

1) jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym

i językowym, w szczególności:

a) uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,

b) jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod

względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć,

nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,

c) zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do

przedstawianych treści nauczania,

d) ma logiczną i spójną konstrukcję;

2) zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do

liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na kształcenie

zintegrowane (edukację wczesnoszkolną) lub nauczanie danego przedmiotu;

3) zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów;

4) umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności

określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;

5) w przypadku podręczników przeznaczonych dla szkół ponadgimnazjalnych -

określa zakres kształcenia: podstawowy lub rozszerzony;

6) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami

międzynarodowymi;

7) ma estetyczną szatę graficzną;

8) nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach

edukacyjnych.

5. Podręcznik do nauczania historii i geografii uwzględnia ponadto zalecenia dwustronnych komisji podręcznikowych oraz innych komisji i zespołów do spraw podręczników, działających na podstawie międzypaństwowych umów dotyczących współpracy w zakresie edukacji lub porozumień komitetów narodowych UNESCO.

6. Podręcznik do nauczania języka obcego nowożytnego jest ponadto

przeznaczony do realizacji określonego w podstawie programowej kształcenia

ogólnego poziomu zaawansowania znajomości języka obcego.

§ 4. 1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu

kształcenia ogólnozawodowego zawiera systematyczną prezentację wybranych,

powiązanych tematycznie, treści nauczania, zawartych w blokach programowych,

ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w blokach

tematycznych, ujętych w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia

ogólnozawodowego.

2. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu

kształcenia ogólnozawodowego spełnia warunki określone w § 3 ust. 4 pkt 1, 3 i 6-8,

a ponadto umożliwia uczniom nabycie umiejętności zawodowych, określonych w

podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo nabycie umiejętności

ogólnozawodowych, określonych w podstawie programowej kształcenia w profilu

kształcenia ogólnozawodowego.

§ 5. Podręcznik wspomagający edukację, zwany dalej „podręcznikiem

pomocniczym", spełnia warunki określone w § 3 ust. 4 pkt 1-3 i 6-8, a ponadto w

przypadku, gdy jest przeznaczony:

1) dla mniejszości narodowej lub etnicznej oraz społeczności posługującej się

językiem regionalnym - poszerza wiedzę z wybranego zakresu kształcenia, a w

przypadku podręcznika przeznaczonego dla mniejszości narodowej - spełnia

takŜe warunek określony w § 3 ust. 5;

2) do kształcenia specjalnego – jest przydatny do ćwiczenia określonych

umiejętności.

§ 6. 1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu wychowania

przedszkolnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii merytorycznodydaktycznych, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 1, zawierających szczegółową ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz spełnienia przez program warunków określonych w § 2 ust. 1, 2 i 8.

2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców,

o których mowa w § 15 ust. 1, w tym:

1) jednej opinii merytorycznej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności

programu pod względem merytorycznym oraz szczegółową ocenę zgodności

materiału nauczania z zakresem treści nauczania wskazanych w podstawie

programowej kształcenia ogólnego,

2) jednej opinii dydaktycznej, zawierającej szczegółową ocenę przydatności

metodycznej programu oraz szczegółową ocenę spójności programu z

zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej

kształcenia ogólnego, z tym że w przypadku programu nauczania ogólnego dla

szkoły specjalnej opinię tę sporządza rzeczoznawca spełniający warunki, o

których mowa w § 15 ust. 2 i 7

- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 3, 4 i 8.

3. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego programu nauczania dla zawodu, z zastrzeżeniem § 8, oraz programu nauczania dla profilu jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 3, zawierających szczegółową ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści nauczania wskazanych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego oraz spełnienia przez program warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 5-8.

§ 7. 1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika

przeznaczonego do kształcenia ogólnego - do jednego przedmiotu lub ścieżki edukacyjnej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, podręcznika przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie, z zastrzeżeniem § 8, albo w profilu kształcenia ogólnozawodowego oraz podręcznika pomocniczego jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa odpowiednio w § 15 ust. 3 i 5, w tym:

1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę

poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności

dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym Ŝe w przypadku

podręcznika przeznaczonego do kształcenia specjalnego jedną opinię sporządza

rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 4, 6 i 7,

2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod

względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale

ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika

- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3 - 5.

2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu przyroda jest uzyskanie pięciu pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:

1) czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu biologii,

geografii, fizyki i chemii, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod

względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym

ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika

przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza

rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 6 i 7,

2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod

względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale

ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika

- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.

3. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu historia i społeczeństwo jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:

1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu historii oraz

wiedzy o społeczeństwie, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod

względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym

ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika

przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza

rzeczoznawca spełniający warunki, o których mowa w § 15 ust. 6 i 7,

2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod

względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale

ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika  - z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.

4. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do bloku przedmiotowego jest uzyskanie pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 15 ust. 5, w tym:

1) po jednej opinii merytoryczno-dydaktycznej z zakresu każdego przedmiotu

wchodzącego w skład bloku przedmiotowego, zawierającej szczegółową ocenę

poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności

dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,

2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod

względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale

ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika

- z uwzględnieniem warunków określonych odpowiednio w § 3.

5. Warunek uzyskania opinii językowej nie dotyczy podręczników

przeznaczonych do nauczania języków obcych, które nie zawierają tekstów w języku polskim.

6. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego tłumaczenia na język obcy podręcznika wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego jest uzyskanie jednej pozytywnej opinii, sporządzonej przez rzeczoznawcę, o którym mowa w § 15 ust. 5, zawierającej szczegółową ocenę

poprawności pod względem językowym przekładu i jego zgodności z wydaniem

w języku polskim.

7. W przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia ogólnego, który

zawiera wybrane treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym

etapie edukacyjnym, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, opinia

merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika albo

podręczników, o której mowa w § 9 ust. 7, w szczególności rozkładu i uwzględnienia

pozostałych treści nauczania.

8. W przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego

(edukacji wczesnoszkolnej), który zawiera wybrane treści nauczania z zakresu

kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), opinia merytorycznodydaktyczna

zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika albo podręczników, o

której mowa w § 9 ust. 8, w szczególności rozkładu i uwzględnienia pozostałych

treści nauczania.

§ 8. Dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania oraz

podręczników dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez odpowiednio ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i ministra właściwego do spraw transportu, w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286).

§ 9. 1. Program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego,

program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu, zwane dalej

„programami”, oraz podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego, podręcznik

przeznaczony do kształcenia w zawodzie albo w profilu kształcenia

ogólnozawodowego i podręcznik pomocniczy, zwane dalej „podręcznikami”,

dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty

i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki

organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, zwanych dalej „wnioskodawcą”.

2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania

przedszkolnego określa w szczególności tytuł programu lub rodzaj zajęć

dodatkowych, jeŜeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (autorów)

programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego -

także rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego dzieci,

oraz zawiera informację o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.

3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego

określa w szczególności typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot

(w tym zakres kształcenia), blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych,

dla których program jest przeznaczony, autora (autorów) programu oraz zawiera

informację o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.

4. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania dla

zawodu albo programu nauczania dla profilu określa w szczególności nazwę zawodu

albo profilu kształcenia ogólnozawodowego, dla którego program jest przeznaczony,

typ szkoły (typy szkół), autora (autorów) programu oraz zawiera informację

o wydawcy - w przypadku zamiaru publikacji programu.

5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika określa

w szczególności odpowiednio etap edukacyjny, zajęcia edukacyjne (w tym zakres

kształcenia), typ szkoły, nazwę zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego,

dla których podręcznik jest przeznaczony, autora (autorów) podręcznika, tytuł

podręcznika, a także rok wydania.

6. Do wniosków, o których mowa w ust. 2-5, dołącza się:

1) egzemplarz programu albo egzemplarz kompletnego opracowania podręcznika

zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki;

2) oświadczenie wnioskodawcy, że nie narusza on praw osób trzecich,

w szczególności praw autorskich;

3) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 27 ust. 2.

7. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 5, dotyczy podręcznika do

kształcenia ogólnego, który zawiera wybrane treści nauczania z zakresu danych

zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujęte w podstawie programowej

kształcenia ogólnego, do wniosku dołącza się również informację o koncepcji

podręcznika albo podręczników obejmujących pozostałe treści nauczania z zakresu

tych zajęć edukacyjnych na tym etapie edukacyjnym, w szczególności o rozkładzie

pozostałych treści nauczania.

8. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 5, dotyczy podręcznika

przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), który

zawiera wybrane treści nauczania z zakresu kształcenia zintegrowanego (edukacji

wczesnoszkolnej), do wniosku dołącza się również informację o koncepcji

podręcznika albo podręczników obejmujących pozostałe treści nauczania z danego

zakresu kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), w szczególności o

rozkładzie pozostałych treści nauczania.

9. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego nowego wydania podręcznika

wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,

zmienionego w części stanowiącej nie więcej niż 20% objętości, zawiera ponadto

szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian.

§ 10. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wskazuje

rzeczoznawców właściwych do sporządzenia opinii, o których mowa odpowiednio

w § 6 i 7, oraz informuje o tym wnioskodawcę.

2. Wnioskodawca przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców

egzemplarz programu albo egzemplarz kompletnego opracowania podręcznika

zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki.

3. W przypadku gdy podręcznik do kształcenia ogólnego zawiera wybrane treści

nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym,

ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, wnioskodawca przekazuje

ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii

merytoryczno-dydaktycznej, informację o koncepcji podręcznika albo podręczników,

o której mowa w § 9 ust. 7, a w przypadku gdy podręcznik lub podręczniki

obejmujące wybrane treści nauczania zostały już dopuszczone do użytku szkolnego

– egzemplarz tych podręczników.

4. W przypadku gdy podręcznik do kształcenia zintegrowanego (edukacji

wczesnoszkolnej) zawiera wybrane treści nauczania z zakresu kształcenia

zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej), wnioskodawca przekazuje ponadto

każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii merytorycznodydaktycznej, informację o koncepcji podręcznika albo podręczników, o której mowa w § 9 ust. 8, a w przypadku gdy podręcznik lub podręczniki obejmujące wybrane treści nauczania zostały już dopuszczone do użytku szkolnego – egzemplarz tych podręczników.

5. Rzeczoznawca sporządza opinię dotyczącą:

1) programu - w terminie 21 dni,

2) podręcznika - w terminie 30 dni

- od dnia, w którym otrzymał egzemplarz programu lub podręcznika.

6. Rzeczoznawca stwierdza w opinii, czy program lub podręcznik spełnia

warunki określone odpowiednio w § 2 - 5 oraz wskazuje w opinii wszystkie

uchybienia programu lub podręcznika i konieczne do wprowadzenia poprawki.

§ 11. 1. Opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo

negatywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika albo stwierdzeniem

o pozytywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika pod warunkiem dokonania

wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 12.

2. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem

o pozytywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika pod warunkiem dokonania

wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca, po przedstawieniu mu

poprawionego egzemplarza programu lub podręcznika, sporządza opinię końcową,

stwierdzającą dokonanie wskazanych przez niego poprawek.

3. Rzeczoznawca sporządza opinię końcową dotyczącą:

1) programu - w terminie 7 dni,

2) podręcznika - w terminie 14 dni

- od dnia, w którym otrzymał poprawiony egzemplarz programu lub podręcznika.

4. Opinię o programie lub podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca

przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania oraz

wnioskodawcy.

§ 12. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zwrócić się do

rzeczoznawcy właściwego ze względu na rodzaj programu lub podręcznika,

o którym mowa odpowiednio w § 15 ust. 1, 3, 5 i 7, o sporządzenie dodatkowej opinii,

w szczególności gdy w stosunku do programu lub podręcznika wydano:

1) opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami;

2) negatywną opinię - w przypadku gdy warunkiem dopuszczenia do użytku

szkolnego jest uzyskanie jednej opinii w danym zakresie.

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje rzeczoznawcy

opinie, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lub 2.

3. Dodatkowa opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym

albo negatywnym zaopiniowaniu programu lub podręcznika. Przepis § 10 ust. 5

stosuje się odpowiednio.

§ 13. 1. Rzeczoznawca nie może opiniować programu i podręcznika, jeżeli:

1) jest autorem lub współautorem programu lub podręcznika, który jest przeznaczony

dla tych samych zajęć edukacyjnych na tym samym etapie edukacyjnym;

2) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym wnioskodawcy;

3) pozostaje z wnioskodawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to

budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

2. Przed sporządzeniem opinii o programie lub podręczniku, rzeczoznawca

składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania oświadczenie, Ŝe nie

zachodzą przesłanki, o których mowa w ust. 1.

§ 14. 1. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy jest uzależniona od:

1) rodzaju opiniowanego programu lub podręcznika;

2) etapu edukacyjnego, dla którego jest przeznaczony program lub podręcznik;

3) rodzaju i zakresu opinii;

4) objętości opiniowanego programu lub podręcznika.

2. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy ustala minister właściwy do spraw

oświaty i wychowania.

§ 15. 1. Opinie dotyczące programów wychowania przedszkolnego i programów

nauczania ogólnego sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez

ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw

programów wychowania przedszkolnego albo listę rzeczoznawców do spraw

programów nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

2. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 1, mogą być wpisane osoby

posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,

doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej oraz opinię

zawierającą rekomendację instytucji naukowej, stowarzyszenia naukowego lub

ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z zastrzeżeniem ust. 8.

3. Opinie dotyczące programów nauczania dla zawodów albo programów

nauczania dla profili oraz opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do

kształcenia w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego

sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez ministra właściwego do

spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw programów nauczania

dla zawodów i profili kształcenia ogólnozawodowego oraz podręczników

przeznaczonych do kształcenia w zawodach i w profilach kształcenia

ogólnozawodowego.

4. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 3, mogą być wpisane osoby

posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,

doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej lub w pracy w danym

zawodzie oraz opinię zawierającą rekomendację szkoły wyższej, instytucji naukowej,

stowarzyszenia zawodowego, samorządu gospodarczego, innych organizacji

gospodarczych, kuratora oświaty, ministra właściwego dla zawodu lub ministra

właściwego do spraw oświaty i wychowania, z zastrzeżeniem ust. 8.

5. Opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego

i podręczników pomocniczych sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną

przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do

spraw podręczników, w tym podręczników pomocniczych, przeznaczonych do

kształcenia ogólnego.

6. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 5, mogą być wpisane osoby

posiadające wykształcenie wyższe magisterskie, z zastrzeżeniem ust. 7,

doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej oraz opinię

zawierającą rekomendację stowarzyszenia naukowego, jednostki badawczorozwojowej, placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii

Umiejętności, szkoły wyższej, nauczycielskiego kolegium języków obcych lub

komitetu głównego olimpiady przedmiotowej, z zastrzeżeniem ust. 8.

7. Rzeczoznawca do spraw programów dla szkół specjalnych oraz podręczników

przeznaczonych do kształcenia specjalnego posiada wykształcenie wyższe

magisterskie w zakresie specjalności odpowiedniej dla danej niepełnosprawności lub

kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej.

8. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba, która:

1) była ukarana karą dyscyplinarną;

2) była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo albo

umyślnie popełnione przestępstwo skarbowe.

9. Listy rzeczoznawców są podawane do publicznej wiadomości na stronie

internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty

i wychowania.

§ 16. 1. Osoba ubiegająca się o wpisanie na listę rzeczoznawców składa do

ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wniosek o wpisanie na

odpowiednią listę rzeczoznawców.

2. Do wniosku należy dołączyć:

1) kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;

2) opinię, o której mowa odpowiednio w § 15 ust. 2, 4 i 6;

3) informację o posiadanym odpowiednio doświadczeniu i osiągnięciach w pracy

naukowej, dydaktycznej lub w pracy w danym zawodzie;

4) oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był ukarany karą dyscyplinarną;

5) oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był skazany prawomocnym wyrokiem za

umyślnie popełnione przestępstwo albo umyślnie popełnione przestępstwo

skarbowe.

§ 17. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla rzeczoznawcę

z listy rzeczoznawców:

1) na wniosek rzeczoznawcy;

2) w przypadku ukarania rzeczoznawcy karą dyscyplinarną albo skazania

rzeczoznawcy prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo albo

umyślnie popełnione przestępstwo skarbowe.

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może skreślić

rzeczoznawcę z listy rzeczoznawców, jeżeli:

1) rzeczoznawca trzykrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii;

2) rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, przekroczył termin wyznaczony na

sporządzenie opinii;

3) opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest niezgodna z wymaganiami

określonymi w rozporządzeniu.

§ 18. 1. Programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku

szkolnego są wpisywane do wykazu programów wychowania przedszkolnego, ze

wskazaniem:

1) autora (autorów) programu, tytułu programu, a w przypadku publikacji programu -

także wydawcy;

2) rodzaju zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, a w

przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaju

niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego dzieci;

3) numeru dopuszczenia.

2. Programy nauczania ogólnego dopuszczone do użytku szkolnego są

wpisywane do wykazu programów nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu

kształcenia ogólnego, ze wskazaniem:

1) autora (autorów) programu, tytułu programu, a w przypadku publikacji programu -

takŜe wydawcy;

2) typu szkoły, etapu edukacyjnego oraz rodzaju zajęć edukacyjnych, dla których

program jest przeznaczony;

3) numeru dopuszczenia.

3. Programy nauczania dla zawodów oraz programy nauczania dla profili

dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do wykazu programów nauczania

dla zawodów albo do wykazu programów nauczania dla profili kształcenia

ogólnozawodowego, ze wskazaniem:

1) nazwy zawodu i jego symbolu cyfrowego albo nazwy profilu kształcenia

ogólnozawodowego;

2) wydawcy - w przypadku publikacji programu;

3) numeru dopuszczenia.

4. Wykazy są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej

urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 19. 1. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do

wykazu:

1) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego;

2) podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach;

3) podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia

ogólnozawodowego;

4) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości

narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

5) podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego;

6) podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla

mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem

regionalnym;

7) podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego.

2. Wykazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-7, sporządza się odrębnie dla

dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników uwzględniających podstawę

programową kształcenia ogólnego, określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji

Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania

przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z

2009 r. Nr…, poz…), oraz dla dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników

uwzględniających dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego.

3. Wykazy są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej

urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 20. 1. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19

ust. 1 pkt 1, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do

użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty

i wychowania i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia

ogólnego

do nauczania .........

na poziomie ..........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

2. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1

pkt 2, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku

szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do

wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach

do nauczania .........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia ..........".

3. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1

pkt 3, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku

szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do

wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia

ogólnozawodowego

do nauczania .........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

4. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1

pkt 4, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do uŜytku

szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania

i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla

mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem

regionalnym

do nauczania .........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

5. Wydawca podręcznika wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 19 ust. 1

pkt 5, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do uŜytku

szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania

i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego

do nauczania .........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

6. Wydawca podręcznika pomocniczego wpisanego do wykazu, o którym mowa

w § 19 ust. 1 pkt 6, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony

do uŜytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty

i wychowania i wpisany do wykazu podręczników pomocniczych przeznaczonych do

kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności

posługującej się językiem regionalnym

do nauczania .........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

7. Wydawca podręcznika pomocniczego wpisanego do wykazu, o którym mowa

w § 19 ust. 1 pkt 7, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony

do uŜytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty

i wychowania i wpisany do wykazu podręczników pomocniczych przeznaczonych do

kształcenia specjalnego

do nauczania ..........

na poziomie .........

na podstawie opinii rzeczoznawców: .........

Rok dopuszczenia .........".

§ 21. Dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika dotyczy danego wydania

oraz kolejnych niezmienionych wydań, z zastrzeżeniem § 22.

§ 22. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego przeznaczone do

kształcenia w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego mogą być

aktualizowane w kolejnych wydaniach, jeżeli aktualizacja jest konieczna ze względu

na postęp techniczno-technologiczny.

§ 23. Wnioskodawca przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i

wychowania jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu.

§ 24. 1. Cofnięcie dopuszczenia do użytku szkolnego programu lub podręcznika

może nastąpić w przypadkach określonych w art. 22a ust. 7 ustawy z dnia

7 września 1991 r. o systemie oświaty.

2. W przypadku utraty aktualności lub przydatności dydaktycznej programu lub

podręcznika cofnięcie dopuszczenia do użytku szkolnego następuje na podstawie

dwóch opinii rzeczoznawców, właściwych ze względu na rodzaj programu lub

podręcznika, o których mowa odpowiednio w § 15 ust. 1, 3 i 5, zawierających

szczegółową ocenę przyczyn, dla których program lub podręcznik utracił aktualność

lub przydatność dydaktyczną.

3. W przypadku cofnięcia dopuszczenia do użytku szkolnego na wniosek

podmiotu posiadającego tytuł prawny do programu lub podręcznika, wniosek ten

powinien zawierać oświadczenie tego podmiotu o prawach do danego programu lub

podręcznika, ze wskazaniem jego autora (autorów), tytułu programu lub podręcznika

i numeru dopuszczenia.

4. Rzeczoznawców, o których mowa w ust. 2, wskazuje minister właściwy do

spraw oświaty i wychowania.

5. W przypadku cofnięcia dopuszczenia do użytku szkolnego, minister właściwy

do spraw oświaty i wychowania skreśla program lub podręcznik z wykazów,

o których mowa odpowiednio w § 18 i 19.

6. Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra

właściwego do spraw oświaty i wychowania o wyczerpaniu nakładu podręcznika,

w przypadku gdy nie przewiduje on wznowienia wydania.

§ 25. 1. Własny program wychowania przedszkolnego, program nauczania

ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu

nauczyciele mogą opracować samodzielnie lub z wykorzystaniem programów

wpisanych do wykazów, o których mowa odpowiednio w § 18.

2. Program wychowania przedszkolnego opracowany przez nauczyciela

powinien uzyskać pozytywną opinię nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,

posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.

3. Program nauczania ogólnego opracowany przez nauczyciela powinien

uzyskać pozytywną opinię nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,

posiadającego wykształcenie wyższe w zakresie zgodnym z zakresem treści

nauczania, które program obejmuje.

4. Program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu

opracowany przez nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty,

a w przypadku programów nauczania dla zawodów podstawowych dla żeglugi

morskiej i śródlądowej - także pozytywną opinię odpowiednio ministra właściwego do

spraw gospodarki morskiej i ministra właściwego do spraw transportu, o której mowa

w § 8. Program nauczania wybranej specjalizacji w zawodzie opracowany przez

nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię szkolnego zespołu przedmiotowego

właściwego dla danego zawodu.

§ 26. Programy nauczania dla zawodów oraz programy nauczania dla profili

mogą być aktualizowane przez nauczycieli w celu uwzględnienia zmian wynikających

z postępu techniczno-technologicznego, jeżeli aktualizacja nie zmieni celów

kształcenia wskazanych w programach nauczania poszczególnych przedmiotów

zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści.

§ 27. 1. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego

programu lub podręcznika wnosi opłatę na rachunek wskazany przez ministra

właściwego do spraw oświaty i wychowania.

2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, wynosi:

1) w przypadku programu - 800 zł;

2) w przypadku podręcznika - 4.800 zł, z zastrzeżeniem pkt 3-5;

3) w przypadku podręcznika przeznaczonego do nauczania języka obcego

niezawierającego tekstów w języku polskim - 3.600 zł;

4) w przypadku podręcznika stanowiącego tłumaczenie na język obcy podręcznika

wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego - 1.600 zł;

5) w przypadku nowego wydania podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego,

zmienionego w części stanowiącej nie więcej niż 20 % objętości - 3.000 zł.

§ 28. W szkole mogą być stosowane podręczniki niewpisane do wykazu

podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach albo wykazu

podręczników przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia

ogólnozawodowego, jeżeli w wykazie brak jest podręcznika do nauczania danego

zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego.

§ 29. Programy i podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego na podstawie

dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi do odpowiednich wykazów,

o których mowa w § 18 i 19.

§ 30. Rzeczoznawcy wpisani na listy rzeczoznawców na podstawie

dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi na odpowiednie listy,

o których mowa w § 15 ust. 1, 3 i 5, z wyjątkiem rzeczoznawców w zakresie

podręczników pomocniczych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego dzieci

sześcioletnich.

§ 31. 1. Do wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego programów

i podręczników, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie

niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe przepisy.

2. Do wniosków o wpisanie na listę rzeczoznawców, złożonych i

nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje

się dotychczasowe przepisy.

§ 32. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów

wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania

dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220).

23

§ 33. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

____________________________________________________________________________

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na

podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie

szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz.

2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131,

poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i

Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818,

Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216,

poz.1370 i Nr 235, poz. 1618.

 

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ

- Katarzyna Hall

 

53456